בדיקות רקע

חשיבות בדיקת מהימנות לעובדים מן המניין

עובדים קבועים שעובדים זמן לא מבוטל בחברה מסוימת, מרגישים ברובם תחושת שייכות אל מקום התעסוקה שלהם, מרגישים לויאליות ומסירות. סביר להניח שגם המעסיקים שלהם בוטחים בעובדים שלהם ולא מטילים בהם ספק. רוטינה של עובד במקום עבודתו מצד אחד מועילה מאוד למעסיק מאחר שעובד ותיק הוא עובד מיומן ויעיל, אך מצד שני השגרה יכולה ליצור מצב בו העובד יכול ליצור מבלי שאף אחד ישים לב קרקע פורייה לעבריינות תעסוקתית.

לא ניתן להכליל ולומר שכל עובד מעוניין להזיק למקום תעסוקתו, אך למרבה הצער ישנם עובדים שעלולים לנצל לרעה את האמון שרכש בהם המעסיק ולזהות הזדמנות לבצע עבריינות תעסוקתית. עבריינות תעסוקתית מתבטאת במספר דרכים כשהנפוצה מבניהן היא מעילה בכספי החברה.

שינוי חריג במצב הפיננסי של עובד כמו אי הצלחה לעמוד בהתחייבויות או בהלוואות, יכול לדחוק אותו לסיטואציה בה הוא מחפש דרכים להשתמש במשאבים הכלכליים של החברה שלא כחוק. גורם נוסף שעלול להפעיל לחץ על עובד קיים הוא שינוי במצב הפיננסי של בן משפחה או חבר קרוב, כפי שאירע בפרשת המעילה בבנק למסחר.

ביטויים נוספים לעבריינות תעסוקתית הם גניבת מידע וגניבת שעות. גניבת מידע על ידי עובד יכולה להיעשות במשך זמן לא מבוטל, במקביל לאמון מלא שניתן לו מהמעסיק. איזה סוגים של מידע עובד יכול לגנוב? להלן מספר דוגמאות:

  • סודות מקצועיים/מסחריים
  • נתונים פיננסיים
  • שיטות עבודה מול לקוחות וספקים
  • מידע עסקי קריטי לפני הרחבת העסק/מכירתו
  • חולשות של העסק בתחום אבטחת המידע
  • רעיונות לקמפיינים שיווקיים
  • מיילים שנשלחו לשותפים עסקיים
  • תוכניות עסקיות
  • Clients

גניבת שעות מתבטאת בצורות מגוונות ושונות כמו גלישה באתרי אינטרנט שלא קשורים לתפקיד, ביצוע שיחות טלפון ארוכות, יציאה להפסקות מרובות. הביטוי החמור ביותר בסעיף זה הוא דיווח שעות העבודה באופן שיקרי (דיווח כוזב). ישנם מקומות עבודה בהם עובדים רשאים לדווח בדיעבד את שעות נוכחותם בעבודה. עובד לא אמין ירשה לעצמו לדווח שעות עבודה לא נכונות ובעיקר לעגל שעות כלפי מעלה.

לפי כך יש חשיבות רבה לבדיקת נאותות על בסיס תקופתי לעובדים קבועים, זאת על מנת לזהות פוטנציאל של עובדים לבצע מעילות בכספי החברה או עבירות נוספות חמורות לא פחות.
בזכות בדיקת נאותות ומהימנות תקופתית, חברות ועסקים יכולים להימנע מראש מעבירות תעסוקתיות שמבוצעות ע"י עובדים מן המניין. בשונה מBut a thorough background check על מועמדים לחברה, שעוד לא נחשבים עובדים מן המניין, Reliability check תקופתית לעובדים קיימים צריכה להיעשות ברגישות יתר. מעילה בכספי החברה אינה מסתכמת רק בנזק הכלכלי שהיא מסבה לקופה של העסק, אלא היא פוגעת באמון של יתר העובדים בחברה, במוניטין ובאמון לקוחותיה, במידה והמקרה מתפרסם בתקשורת.

בדיקת הנאותות התקופתית במהלך ההעסקה היא כלי אחד מיני רבים עבור מעסיקים ומנהלי משאבי אנוש לתיקוף האמון בעובדי החברה. בעוד שהמודעות לבדיקת רקע ומהמינות לעובדים טרם העסקתם הולכת וגדלה, בשנת 2023 המודעות לגבי האיום הפנימי עדיין לא מספיק רווחת ולמרבה הצער חברות נזקקות לערוך בדיקות מהימנות רק אחרי שעובד מערער את האמון בו.

אנו בחברת בקגראונד מתמחים בבדיקת מהימנות עובדים, בדיקת רישום פלילי של עובד, בדיקת רקע לעובדים ועוד.

לשיחת ייעוץ חינם חייגו: 03-9666518
ההגנה 13 קומה 8 , ראשון לציון

contact us
Call Now!